Db., 2022. 07. 17. (v)

Ef 5,18

Beteljesedni Szt. Sz.-el. Példák-3.

 

- 13 -

 

 

 

Ige:

Ef 5,18: És meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van: hanem teljesedjetek be Szent Szellemmel.

 

Folytatjuk a sorozatot a Szt. Sz.-ről, és a példákat is, ami akadálya lehet a Szt. Sz.-el való beteljesedésnek. Két alkalommal olvastunk Tozer: Öt fogadalom a szellemi növekedéshez c. írásából. Most is ebből olvasok, és ezzel be is fejezzük.

 

1.) „Ügyelj, mit mondasz másokról!

Soha ne adj tovább semmit valaki másról, ami őt megbántaná. „A szeretet sok vétket elfedez” (1Péter 4:8). A pletykahordónak nincs helye Isten kegyeiben. Ha olyasmiről tudsz, ami akadályozná vagy megsértené Isten egyik gyermekének a hírnevét, örökre temesd el. Keress kertedben egy kis szögletet, és amikor arra jár valaki valami rosszindulatú hírt hozva, vidd ki oda, temesd el és mondd ezt: „Itt nyugszik egy pletyka az én testvéremről.” Istennek majd gondja lesz rá. „Amilyen ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek” (Máté 7:2). Ha azt akarod, hogy Isten jóságos legyen hozzád, akkor neked is jóságosnak kell lenned az Ő gyermekei iránt. Azt mondod: „Ez akkor nem kegyelem!” A kegyelem juttat be téged Isten királyságába. Ez meg nem érdemelt kegyelem. De miután leültettek Atyád asztalához, Ő meg akarja tanítani neked, mi az asztali illemszabály. És addig nem kezdhetsz el enni, amíg nem teljesíted az asztali etikett szabályát. Mi ez? Az asztali etikett azt jelenti, hogy nem pletykálkodsz arról a testvéredről, aki egy asztalnál ül veled – függetlenül attól, hogy milyen felekezetből, nemzetiségből vagy háttérből származik”. [Eddig az idézet]

Két megjegyzés:

1.) Azt olvastuk: „Ha azt akarod, hogy Isten jóságos legyen hozzád, akkor neked is jóságosnak kell lenned az Ő gyermekei iránt. Azt mondod: „Ez akkor nem kegyelem!” A múltkor volt arról szó, hogy vannak, „akik nem akarnak semmilyen kötöttséget vállalni. Isten kegyelmét működési engedéllyé változtatták.” Vagyis úgy gondolják, hogy Isten kegyelme engedélyt ad bármire. Senki ne mondja meg, mit tegyen, nincs a törvény alatt. Az üdvösség kegyelemből van, nem cselekedetek alapján. Tozer világosan rámutat: „A kegyelem juttat be téged Isten királyságába. De miután leültettek Atyád asztalához, Ő meg akarja tanítani neked, mi az asztali illemszabály”. Erről van szó! Méltóan viselkedni az Úrhoz! Kegyelemből megkaptuk a Szt. Sz.-et, az üdvösséget, Isten gyermekei lettünk, és elkezdődik a nevelésünk. Cél: Kr.-hoz hasonlóvá lenni, ami csak úgy lehet, ha mindenben engedelmeskedünk, és beteljesedünk Szt. Sz.-el.

2.) A pletykáról is olvastunk. „Soha ne adj tovább semmit valaki másról, ami őt megbántaná. „A szeretet sok vétket elfedez” A pletykahordónak nincs helye Isten kegyeiben. Ha olyasmiről tudsz, ami akadályozná vagy megsértené Isten egyik gyermekének a hírnevét, örökre temesd el.” Mit jelent ez? Azt jelenti, hogy ha egy testvérem vétkezik, a bűnéről nem beszélek, a testvért nem minősítem, vagyis nem ítélem el. Nem rontom a hírnevét. De nem jelenti azt, hogy mindenben egyetértek vele. 1Kor 2:15 A szellemi ember azonban mindent megítél. (= megvizsgál). A megvizsgálást alázattal tegyem, mert rész szerint van bennem az ismeret. [Folytatom Tozer írását]

 

2.) „Soha ne fogadj el dicsőséget!

Isten féltékeny az Ő dicsőségére, és nem adja másnak az Ő dicsőségét. Még csak nem is osztozik senki mással az Ő dicsőségén. Azt gondolom, természetes dolog, ha az emberek azt remélik, talán keresztyén szolgálatuk majd esélyt ad nekik arra, hogy megmutathassák tehetségüket. Igen, az Urat akarják szolgálni. De azt is akarják, hogy mások is tudják, ők az Urat szolgálják. Hírnevet akarnak szerezni a szentek között. Ez egy nagyon veszélyes talaj – hírnevet keresni a szentek között. Már az is elég baj, ha valaki a világban akar hírnevet szerezni, de még rosszabb Isten népe előtt hírnevet keresni. Urunk feladta a hírnevét, nekünk is így kell tennünk.

Meister Eckhart egyszer arról prédikált, amikor Krisztus megtisztította a templomot. Azt mondta, „Semmi baj nem volt azzal, hogy azok az emberek ott árultak és vettek. Semmi baj nem volt azzal, hogy pénzt váltottak; szükség volt rá. A bűn abban volt, hogy mindezt haszonszerzésből tették. Jutalékot kaptak azért, hogy az Urat szolgálták.” Aztán a következőképpen alkalmazta: „Bárki, aki jutalékért szolgál, azért a kis dicsőségért, amit kaphat belőle, nem más, mint olyan kufár, akit ki kell űzni a templomból.” Egyetértek vele. Ha az Urat szolgálod, mégis titokban, talán te magad sem tudva róla, azt reméled, hogy csak egy ötszázaléknyi jutalékot is kapj, akkor vigyázz! Ez megoltja benned Isten Szellemének erejét. El kell magadban határoznod, hogy soha nem fogadsz el semmilyen dicsőséget, hanem egyedül Isten kap meg minden dicsőséget”. [Eddig az idézet]

Megjegyzések:

1.) Meister Eckhart, azaz Eckhart mester német szerzetes, az 1200-as évek végén, és az 1300-as évek elején élt. Főleg a prédikációiban elhangzott merész fogalmazásai miatt a kölni érsek feljelentette az inkvizíciós bíróságánál. Az ügye a pápához került. A pápa a mester 17 tételét tévesnek, további 11 tételét merésznek és gyanúsnak, de megfelelő magyarázattal taníthatónak ítélte. Tanítása hatással volt Lutherre is. A korábban említett Suso szerzetes Eckhart mester tanítványa volt.

2.) A hírnév és a dicsőség elfogadása veszélyes, mert megrészegít, ahogy az

Alapigében olvastuk. Isten szentjei között ez tragikus, mert sátáni. A hívő embereknek kell leginkább tudniuk, hogy a szolgálatuk azért áldásos, mert az Úrtól kaptak hozzá kegyelmi ajándékot, nem azért, mert ők maguk olyan nagyszerűek. A szolgáló testvéreket is megkísérti a dicsőségvágy és az elbizakodottság. Hála Istennek, ha úgy bánik velünk ilyen esetben, mint Pál apostollal: 2Kor 12:7 hogy a kijelentések nagysága miatt el ne bizakodjam, tövis adatott nekem a testembe, a Sátán angyala, hogy gyötörjön engem, hogy felettébb el ne bizakodjam.

 

Folytatom Tozer írását.

A lehető legkönnyebb dolog így prédikálni. Viszont már sokkal nehezebb ezt a saját életünkben megvalósítani. Ne feledd, ez az öt fogadalom nem olyan, amit a Bibliád hátuljára felírhatsz, aztán el is felejthetsz. Saját véreddel kell ezeket felírnod. Véglegesnek, visszafordíthatatlannak kell ezeket tekintened. Ha az egész csak felszínes, az nem jó. Sok ígéretünk fakad felszínességből. Nem, nem! A szíved mélyéből kell fakadnia, szellemed legmélyéből. Ezek a fogadalmak belehasítanak a régi emberi természetbe. Megmutatják, mit jelent a kereszt az életedben. Még soha senki sem tért vissza, aki a keresztjét vitte. Aki felvette keresztjét, az már mindennek búcsút intett. Bezárta íróasztalfiókját, és elbúcsúzott feleségétől és gyermekeitől. Nem fog visszajönni többé. A keresztet viselő ember soha sem tér vissza. Amikor megfogadod ezeket a dolgokat, ne feledd: a keresztet viszik az életedbe, éned életének velejébe vágnak, és nem marad hely a visszatérésre. És azt mondom, „Jaj azoknak, akik nem veszik komolyan!”

Amerikában – és talán máshol is – olyan sokan mondják ezt: „Próbáld ki Jézust, próbáld ki Istent!” Az ilyenek komolytalanok, kísérletezők, kóstolgatók. Olyanok, mint a kis nyúl, aki, ha a fél tucat lyukból az egyiket betömik, beiszkol a másikba! Nem! A kereszttől nincs menekvés. Nem „próbálhatod ki” Jézust. Ő nem azért van, hogy kísérletezgessünk vele. Krisztus nincs próba alatt. Te viszont igen. És én is. Ő nincs! Isten feltámasztotta Őt a halálból és örökre megszilárdította istenségét, elpecsételte Őt, és mint Úr Krisztust a jobbjára ültette. Engedj át Neki mindent, és meg fogod tapasztalni, hogy az életed elkezd majd növekedni, felemelkedni. Csodálatos módon kivirágzol”. [Eddig az idézet]

Megjegyzés:

1.) Még egyszer az öt fogadalom: 1. Gyökerestől bánj el a bűnnel! Helyesebben:

Ne légy felszínes a bűnnel szemben! Megjegyzést ld. a végén! 2. Soha ne ragaszkodj dolgokhoz! 3. Soha ne védd meg magad! 4. Ügyelj, mit mondasz másokról! 5. Soha ne fogadj el dicsőséget! Ezt megfogadni úgy jó, ha a szívünk mélyéből fakad, szellemünk legmélyéből, mert szeretjük az Urat, és látjuk, hogy ezeket Ő utálja. Ezek megszomorítják a Szt. Sz.-et, és akkor nem teljesedhetem be Vele.

2.) Az öt fogadalom értelme a kereszt felvétele. Az Úr azt mondta: Luk 9:23 Ha valaki én utánam akar jőni, tagadja meg magát, és vegye fel az ő keresztjét minden nap, és kövessen engem. Máté 10:38 És aki föl nem veszi az ő keresztjét és úgy nem követ engem, nem méltó én hozzám. Hogyan teljesedhetnék be Szt. Sz.-el, ha nem vagyok méltó az Úrhoz?

3.) Ne legyünk komolytalan kísérletezők, akik megpróbálják, de ha nehéz, akkor abbahagyják! Tegyük úgy, ahogy Tozer ajánlotta: „Engedj át Neki mindent, és meg fogod tapasztalni, hogy az életed elkezd majd növekedni, felemelkedni. Csodálatos módon kivirágzol”.

 

Végül idézem Tozer záró szavait:

„Ha egy vagy azok közül, akikre Isten ráhelyezte kezét, hogy mélyebb, hatékonyabb, teljesebb élete legyen, akkor hajlandó lennél elmondani egy ilyen imát?

„Ó, Istenem, dicsőítsd meg Magadat az én költségemen. Küldd el nekem a számlát – bármennyi is az, Uram, nem szabok árat. Nem alkudozok, nem üzletelek. Dicsőítsd meg Magadat! Viselem a következményeket.”

Ez egy egyszerű, ugyanakkor mély, csodálatos és erőteljes imádság. Hiszem, ha el tudod mondani ezt az imát, akkor egy olyan rámpa lesz a számodra, ahonnan magasabb távlatokba és kékebb egekbe emelkedhetsz a Szellem dolgaiban”. [Eddig az idézet]

Ha J. Kr. lesz az Úr életünk legkisebb részlete felett is, akkor beteljesedünk Szt. Sz.-el. Fordítva is igaz: Ha beteljesedünk Szt. Sz.-el, akkor J. Kr. megdicsőül az életünkben, mert meg van írva: A Szt. Sz. Kr.-t dicsőíti.

 

Befejezés:

Négy alkalommal volt arról szó, hogy teljesedjünk be Szent Szellemmel. Tozer írásán keresztül láttunk több példát, hogy mik lehetnek ennek az akadályai. Ezeket mintegy összefoglalva visszatérünk az alapigéhez: Ef 5,18: És meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van: hanem teljesedjetek be Szt. Sz.-el. Vessünk egy pillantást az Ige elejére: meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van. Nyilvánvaló, hogy a bor és a szeszes italok okozta részegségtől tartózkodni kell. Van azonban szellemi részegség is, amikor a hívő ember gondolkodását valami megzavarja, és nem marad józan. Ilyenekről volt szó a példákban. Ha nem vigyázunk, akkor a bírvágy, különféle bűnök, a becses énünk dédelgetése, pletykálkodás, dicsőségvágy és sok más egy idő után egészen mámorossá, részeggé teszi az embert, azaz kicsapongóvá (= szabadossá, rendetlenné, fesletté) és nem teljesedik be Szt. Sz.-el. Ennek pedig az a következménye, hogy akkor nem jut el az érett korra, nem válik Kr.-hoz hasonlóvá. Nem tölti be a hivatását. Tegyünk meg minden tőlünk telhetőt, hogy ne így legyen, hanem beteljesedjünk Sz. Sz.-el! Ámen.

 

 

Megjegyzés:

Tozernek ezt az írását: Öt fogadalom a szellemi növekedéshez, feltesszük a honlapunkra, hogy egyben is olvasható legyen.

Tudomásomra jutott, hogy a „Gyökerestől bánj el a bűnnel” mondatnak a fordítása nem pontos, félreértésre adhat okot. Pontosabban a következő szavakkal lehet visszaadni: „Ne légy felszínes a bűnnel szemben”. Az írást ezzel a javítással közöljük.